news

Trip Švajčiarsko a test lyží Kästle

By on February 28, 2013
812560_10200583689140961_1524078037_o

Dlho plánovaný Trip s bratom hocikam za snehom sa začal naložením plného auta lyžami a jedlom (takže stará známa dovolenková hra Tetrisu sa nám nevyhla) a 1300 km cestou do Val d’Anniviers. Táto oblasť leží až pri francúzsko-švajčiarskych hraniciach. Ešte som to strihol cez Čertovicu aby som naložil KAESTLE XX90BMX128, ktoré sme dostali na testovanie. Na švajčiarskych hraniciach sme sa stretli s nemeckou časťou našej výpravy. Spolu bol team zložený z troch Nemcov: Filip (SNB), Max a Corinna (SKI) a nás troch lyžiarov Slovákov menovite Jakub, Broňa a ja. Na základe tohto multikultúrneho zloženia nebola núdza o rozmanité jedlo, od halušiek cez steaky až po fondeau. Vo Švajci sme na križovanie Álp zvolili autovlak. Jednoducho sa vyjde s autom na vlak a ten vás prevezie cez horu.  Nevyjde to až tak draho a keď sa k tomu pripočíta atrakcia a ušetrené kilometre, je to dobrá voľba. Cesta k nemu nás previedla okolo takej malej firmičky Fritschi, v ktorej v hlavnej hale nechýbal pozlátený Diamir. Za ich budovou je celkom veľký cintorín. Či firemný sa nám nepodarilo zistiť.

Ubytko sme mali v starej chalet (chate) v dedinke Ayer, kde sa kúrilo v kamennej peci na drevo z roku 1879 no záznamy sme našli ešte z r. 1723. Všetky domčeky naokolo sa datovali z rovnakého obdobia. Mali sme skoro pocit že bývame v skanzene. Po vybalení a rozkúrení sme si dali lavínový kurz a tréning s piepsami. Veľmi prospešná vec, vedieť ako ktorá mašinka funguje. Prvé vyšalenie na snehu bolo už v dedinke, kde môj aktívny brat postavil skok cez chodník ku kostolíku s cintorínom. Perfektná lokácia na nočné fotenie.

Mohli sme ísť jazdiť do štyroch stredísk na jeden skipass, ale po zvážení podmienok sme vybrali dva najlepšie ZinalGrimentz, ktoré budú od budúcej sezóny spojené. V Zinaly sa jazdilo aj kolo Swatch Skiers Cup 2013, ktoré tam bolo kvôli snehovým podmienkam presunuté z Zermattu. Boli tam totiz lepsie podmienky. Na fotkách síce stojí Zermatt ale bol to Zinal.

Takže sme začali tam. Neveľké stredisko, s obrovskými freeride zónami. Bohužiaľ nasnežilo týždeň pred našim príchodom a aj napriek predpovediam nám sneh nepadol a teda tie najľahšie dostupné pláne boli kvalitne rozjazdené. Tak sme celý trip hrali hru POWDER FINDER, ale so spokojnosťou môžem povedať, že sme každý deň vyhrali. Vďaka tomu sme si precvičili aj našu jazdeckú techniku v rozrýpanom freeride, aj naše objaviteľské a dedukačné schopnosti pri hľadaní snehu na základe smeru vetra a polohy slnka.
Po Prvom dni v Zinali sme išli skúsiť Grimentz, ktorý bol o kus väčší a dali sa tam po troche došľapávania nájsť celkom luxusné lajny. Základ tripu bolo testovanie lyží, v číslach to vyzeralo tak, že jeden snowboardista mal 2 dosky a my spolu piati lyžiari 13 párov lyží :-D . Tak sme s bratom každý deň mali na nohách dva tri páry. Po tejto skúsenosti odporúčam každému si zobrať aspoň dvoje lyží. Aj keby ste nemali tie druhé – zjazdovkové ani raz vytiahnuť, ale vždy lepšie ako na širokých teľatách budete škrabať ľadové dosky a aspoň máte záruku, že si poriadne pojazdíte. Na tretí deň sme si v Grimentzi vyhliadli jednu krásnu lajnu, na ktorú sme sa dostali asi po hodine šlapania a po pol hodine konzultácií so spodným teamom a testoch sme sa rozhodli, že predsa by sa to s nami nemuselo urvať a mohlo by to byť celkom luxusné pojazdenie. Poradilo sa! Myslím, že sme zanechali celkom stále podpisy v snehu na tej hore, lebo pred nami tam iné neboli. Po dvoch krásnych slnečných dňoch v Grimentzi sme sa vrátili do Zinalu na dlhánsky zjazd do údolia (1200 hm), z ktorého sme sa vracali naspäť do strediska autobusom alebo stopom. Krásne spojenie, ktoré sa začalo Big-mountainom, potom to prešlo do celkom luxusnej pillow line a zakončilo sa to presekávaním cestičky v hustom zľadovatelom lese bez nádeje na nájdenie správnej cesty, ale podarilo sa. Každou ďalšou jazdou sme ale našli vždy lepšiu a lepšiu lajnu, takže nakoniec to bolo plných 1200 hm jazdenia s pár presunmi po lesnej ceste. Na záver  som zobral XX90 a s priateľkou si išiel ešte užiť do strediska. Tam sme našli naše súkromné prašanové nebo alebo POWDER HEAVEN. Nerozumiem prečo to ostatní obchádzali, no sme im za to vďační.
 Na piaty deň jazdenia (už bez skipassov) patril Pillows Session. Lyže na plece, veľa šlapania, veľa snehu, veľa snehových vankúšov, foťáky nachystané a krásne hopsavé lajny, ktoré sa kvôli fotke skončili aj objímaním stromčekov, ale výsledok viac než uspokojivý.

Pri odchode sme si uvedomili ako nám bolo krásne bez internetu bez Facebooku, bez mobilov, spojených len vysielačkami. Tie sa vo Švajci dosť oplatili nakoľko nie sú v EU a cena prichádzajúceho hovoru je 1,30€ za minútu. Táto zima je ešte len v polovici  a slovenské hory definitívne za tými švajčiarskymi nezaostávajú.

TEST KÄSTLE XX90

af05b9b135

Lyžiar 1:    Viktor Devečka

Výška:        177 cm

Váha:        92 kg

Vlastné lyže:    Salomon Czar 190cm

Lyžiar 2:    Broňa Brtáňová

Výška:        173 cm

Váha:        56 kg

Vlastné lyže:    Salomon Geisha 173 cm, Armada ARW 163 cm

Testované lyže:    Kästle XX90 JAMES 175 cm

Jazdili sme lyžu dvaja výrazne rozdielni jazdci. A naše pocity a postrehy sú takéto.

1. Je to veľmi univerzálna lyža so širokým záberom využitia od carvingového oblúku cez park a BC. Lyža je kvalitne spracovaná, 100% symetrická s rovnakým rockerom na špici aj na päte. V oblúku sa správa stabilne a rýchlo sa rozbieha. Je hravá a vďaka širším rozmerom je použiteľná aj v hlbšom snehu a v rozjazdenom teréne. Ľahko sa z nej odráža a rýchlo reaguje na jazdca. Aj napriek symetrickému tvaru mi lyža viac vyhovovala, keď bolo posunuté viazanie o 2.5 cm dozadu. Netreba sa báť aj dlhšej lyže, pretože montáž viazania na stred a rocker ju výrazne skracuje.

2. Výrazne stabilná lyža, ktorá sa pri carvingu napriek viazaniu presne na stred správa ako raceová, hrany držia skvele a tvrdé jadro pod pätou pomáha v oblúku. 90 mm pod nohou podrží pri dopadoch, lyža žároveň výborne tlmí vďaka mäkkej šičke a pätke a tvrdosť v strede dodáva svižný pop. Do parku je montáž na stred dobrá, aj keď pri jazde na switch v oblúkoch skôr sekajú hrany pätiek, posunutie viazka na -1.5 ju robí ľahšie ovládateľnou, switch aj rotácie sú plynulé. Pri väčšom posune (-2.5 a viac) sa stáva univerzálnejšou ako do parku aj do prašanu, v prašane to však chce zadnú pozíciu, aby lyža lepšie plávala. Celkovo je to veľmi solídna lyža, veľmi hravá a zábavná.

TEST KÄSTLE BMX128

f58a6731e4

Lyžiar 1:    Viktor Devečka

Výška:        177 cm

Váha:        92 kg

Vlastné lyže:    Salomon Czar 190cm

 Lyžiar 2:    Jakub Devečka

Výška:        175 cm

Váha:        80 kg

Vlastné lyže:    Line Sir Francis Bacon 182 cm

Testované lyže:    Kästle BMX 128

Lyže Kaestle ma pri svojom comebacku zaujali, možnosť si ich vyskúšať na tripe som rád využil a šetriť ich bola posledná vec, na ktorú sme mysleli. K dispozícií sme mali všetky typy povrchov od tvrdých zjazdoviek, cez rozbitý zmrznutý freeride-ový terén až po celkom slušný prašan v Big mountain a BC. Jazdil som veľa lyží, ktoré zaraďujem do najširších kúskov no tieto sú poňaté designérsky z iného konca. Lyža ma naozaj zaujala. Je veľmi rýchla a hlavne stabilná. Dĺžka priamo od špice po pätu je 188cm a efektívna hrana je vďaka ploskej pätke dlhšia ako sú jazdci zvyknutí z twin tip lyží. Odporúčaný montážny bod by som na lyži určite nemenil aj kvôli skladaniu rádiusu na lyži. Preto je dĺžka lyže postačujúca aj pre jazdcov, ktorí si potrpia aj na naozaj dlhé lyže. Vo všetkých druhoch terénu a na všetkých povrchoch funguje agresívnejšie a obratnejšie ako lyže rovnakej šírky. Na počudovanie jej nerobila problém ani škrupina ani rozjazdený zmrznutý povrch. Vďaka vyššiemu camberu lyža perfektne tlmí dopady a pri jazde v rozbitom teréne nepúšťa nerovnosti priamo pod viazanie ako lyže s vysokým rockerom, ale pretlmí to celou dĺžkou. Nie je ani prehnane tvrdá teda sneh pred sebou neryje, ale jazdcovi neodpúšťa chyby a vyžaduje si precízne vedenie.

Dostal som veľa otázok typu: ako sa tá lyža správa keď je taká široká a klasická? Táto lyža nie je ničím klasická. Má dostatok Rockeru na špičke aj na pätke, ale ide o plytký rocker, ktorý sa nedvíha vysoko nad sneh a teda lyža nestráca efektívnu hranu a taktiež sa tým odstráni trepotanie lyže na tvrdých povrchoch, teda je lyža stabilnejšia a rýchlejšia. Drží oblúk, no v prípade potreby ľahko prejde do klzu a nie je problém na nej surfovať.

Táto lyža je určená pre skúsených jazdcov, ktorí preferujú rýchlu a technickú jazdu a hľadajú vysoko výkonnú lyžu do všetkých freeridových podmienok. Pri agresívnej jazde je lyža obratná aj v hustom lese a BC a jej skutočnú šírku pod nohou a dĺžku si jazdec uvedomí až keď sa vracia po lesnej cestičke späť do strediska.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CAPTCHA Image

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*